Vinterturneingen runde 10
TSF kravler over målstregen med de sidste kræfter.
Sydøstfyn-TSF 7-1!
Bad Zwischenach 2019
Indkaldelse til generalforsamling 2019

TSF-Kalundborg 4½-3½ (1)

Skrevet af Brian Kristensen d.16/01-2019

Tredje sejr på stribe til Taastrup, som igen fik langt flere point end doktor rating forudså.
Vi mangler de tre tophold i de tre sidste runder, så det var virkelig vigtigt med et godt resultat mod Kalundborg. Vi havde afbud fra Jan Mose Nielsen, som var på ferie tusindvis af kilometer væk, og flere andre reserver kunne heller ikke, så igen fik Benjamin Jensen chancen på bræt 8. BJ har kun ca. 1300 i rating, men øger for tiden støt styrken med koncentreret og godt spil. Virkelig imponerende. BJ mødte i dagens match en mand med over 1900, men spillede med stor selvtillid med de hvide brikker, og vandt fikst en kvalitet i slutspillet, hvorefter modstanderen opgav på stedet. En fantastisk start. 1-0.
Mark Kirkebække, Kyo Dauda, spillede hurtigt og godt og pakkede modstanderen helt sammen,vandt en bonde, og kunne med mere koldblodighed have vundet en bonde mere og slutspillet - men spillede i stedet noget mere risikabelt, som gav modstanderen chancer og et lige slutspil, og endnu en fejl kostede remissen. Surt. 1-1.
Jan Jensen spillede igen solidt med de hvide, og det endte med remis, et ok resultat, da 4-4 ville være klart godkendt for os. Hasan Yildiz har efter min vurdering undergået en mindre skakforvandling det seneste år: Han spiller hurtigere og mere solidt end tidligere, og pludselig vælter pointene ind, denne gang da modstanderen pludselig begyndte at sætte i slag, da han blev presset. 2½-1½. Meget vigtig sejr. En sikker sejr med de hvide.
Jakob Hansen har haft sit gennembrud på 1.holdet i år med flere flotte sejre og godt spil, desværre spillede han i dag for langsomt, parkerede sin løber på h4 uden udsigt, og endte med at gå ind i en springergaffel. Vi venter på bedre held og lidt mere skarphed og hurtighed næste gang :-)
Jeg fik min tredje hvid i streg og ofrede frisk en bonde (overså bondetabet) for angreb, og pludselig var der en taktisk mulighed med Sxf7!, som min hjerne så efter et par minutter, hvor jeg ellers havde kigget forgæves. Det er altså kernevigtigt at træne taktiske øvelser dag ud og dag ind, siger det bare. Jeg fik knusende fordel, men fandt ikke det afgørende dødsstød trods flere chancer, men så pludselig var springeren tilbage på g5 og så blev det tid til Sxh7, crunsh, og denne gang var der ikke noget vildt forsvar. 3½-2½. Dermed 3½ point med de hvide brikker til TSF, sådan skal serven holdes.
Peter Nørby var/er den helt rette mand på 1.brættet til at tackle Kalundborgs stærke 1.bræt Jesper Nørgaard, som iøvrigt trådte sin juniorsko i TSF sammen med mig for ca. 40 år siden (det er lidt vildt). Nørby kom fint ud af åbningen, så ud til at holde balancen det meste af tiden, men i et langt slutspil fik Nørgaard til sidst bolden i mål. 3½-3½.
Man kunne have drømt om at Mark og Jakob kunne have scoret bedre i dagens match, og Mark var mildest talt lidt uheldig, men det fik vi rigeligt tilbage fra skakguderne, da Martin Lee Lauritsen var langt nede i sækken efter risikabelt åbningsspil. Den var nok ikke gået mod en 2300 mand, som Martin sagde efter partiet. Martin fik reddet sig ud i et tårnslutspil med 2 bønder mod 3. Som han vandt! Dermed scorede vi ca. 1,5 point over forventet (igen), og nu skal vi 'bare' have tre nogenlunde fornuftige resultater mod de tre tophold i de tre sidste runder, så er der afstand til 7.pladsen. Men fokus og gejsten skal holdes hele vejen.
Efterskrift: Tak til dagens tilskuere, heriblandt Svend Erik Andersen, som fyldte 70 år på dagen! (ok gyldig grund til at melde afbud til kampen :-).
Også stor tak til Peter Meldal, som alene mand, med lidt hjælp, gjorde banen klar og pakkede brikkerne sammen igen.

#1 af Jan Mose Nielsen 16. January 2019, 17:49
Godt Spillet